Dit is de eerste van een serie van 7 wekelijkse blog artikelen waarin we bespreken hoe te handelen wanneer u schade hebt / hebt gehad. In 7 stappen gaan wij u uitleggen hoe een compleet schadeproces met behulp van Contra-schade expert BV er uit ziet. Wekelijks zullen wij 1 artikel publiceren, dus houdt ons Facebook account in de gaten om telkens op de hoogte te zijn van het verloop van het schadeproces.
De calamiteit
Eigenlijk spreekt deze stap voor zich. Een schadeproces start met schade. Er zijn echter verschillende schades waar wij u kunnen bijstaan. Dit betreft:
- Brandschade
- Waterschade
- Stormschade
- Diefstal/inbraak
Brandschade
Allereerst ontdekt u de brand, u belt 112 en het proces wordt gestart. De brandweer wordt ingeschakeld en bij een grote brandschade ook salvage. Dit hoeft u niet zelf te doen. Salvage ontzorgt u de allereerste uren tijdens en/of na de brand. Salvage helpt u met logisch nadenken en mocht de brand ’s avonds laat of ’s nachts plaats vinden, zorgen zij er ook voor dat u in een hotel kunt verblijven. Af en toe helpen zij u ook met het melden van de schade aan de verzekeringsmaatschappij of zij helpen u er aan herinneren dat u dat moet doen. Heeft u een huurhuis? Meldt u de schade dan ook bij uw woningcorporatie of pandeigenaar.
Waterschade
Bij waterschade ontdekt u de schade vaak zelf. Op dat moment meldt u de schade bij uw verzekeraar. Heeft u een huurhuis, dan meldt u de schade uiteraard ook bij uw woningcorporatie of pandeigenaar. Er zal dan eerst actie worden gezet op het herstellen van de oorzaak.
Stormschade
Bij stormschade belt u ook vaak eerst de brandweer voor eerste bereddering. Daarna meldt u dit uiteraard bij uw verzekeraar en/of pandeigenaar, mocht u een huurhuis hebben.
Diefstal/inbraak
Bij diefstal maakt u vaak eerst melding bij de politie. Zij komen vaak bij u, of u moet naar het politiebureau komen, maken het proces verbaal op en aan de hand van deze gegevens meldt u uw geleden schade bij uw verzekeringsmaatschappij. Is er naast inboedel ook iets vernield aan de opstal, zorg dan dat de pandeigenaar ook van de schade weet. Bent u zelf eigenaar van de opstal? Zorg dan ook dat uw opstalverzekering melding krijgt van de geleden schade.
Stap 1 : “De Calamiteit” eindigt dus ltijd met het melden van de schade bij uw eigen verzekeraar. Dat moet u eerst doen alvorens Contraschade-expert BV iets voor u kan betekenen.
Benieuwd hoe de volgende stap in werk wordt gesteld, lees dan ons volgende blog!!